Sánchez estén a batxillerat i FP el pla de reforç de matemàtiques i comprensió lectora
L'òrgan consultiu de l'Estat recomana que els mòbils estiguin apagats a la secundària i es vetin a la primària
El pla de reforç en matemàtiques i comprensió lectora que el president del govern espanyol va anunciar diumenge per als alumnes de primària fins a quart d'ESO per revertir la desfeta de l'informe PISA s'estendrà també a l'educació postobligatòria. La ministra d'Educació, Pilar Alegría, ha anunciat aquest dijous l'ampliació del pla a l'alumnat de batxillerat i formació professional bàsica, que permetrà arribar a més de cinc milions d'alumnes arreu de l'Estat. En declaracions a la premsa després d'acompanyar el president del Govern, Pedro Sánchez, a la reunió de la Comissió Permanent del Consell Escolar de l'Estat, Alegría ha explicat que el reforç englobarà tant els centres públics com els concertats.
El pla de reforç de lectura anunciat pel president espanyol arribarà a 5,2 milions d'estudiants d'entre primer de primària i segon de batxillerat de l'escola pública i la concertada. En el cas del de reforç de matemàtiques, serà per als estudiants de tercer de primària fins a batxillerat. L'ofensiva per revertir els mals resultats de PISA tindrà també un pressupost suficient per aplicar mesures com el desdoblament dels grups o la posada en marxa d'extraescolars gratuïtes. Segons ha explicat Alegría, el pressupost encara no està tancat, però ha promès que estarà "fortament sostingut" pel que fa a recursos. "El pressupost serà tan ambiciós com el seu objectiu, no en tinguin dubte", ha dit de manera contundent.
Inicialment, Sánchez ja va anticipar que el govern estudiava que el batxillerat i la formació professional també poguessin comptar amb un pla d'aquestes característiques. Segons fonts del govern espanyol el pla de reforç tindrà tres objectius: reduir el nombre d’alumnes per aula, incorporar professors fora de l’horari lectiu de suport als alumnes en matemàtiques i comprensió lectora, i també dissenyar un pla de formació per al professorat per millorar l’ensenyament en matemàtiques. Caldrà veure com s’aplica tot plegat a cada territori, perquè les competències en matèria educativa les tenen les comunitats autònomes.
Catalunya va obtenir els pitjors resultats de la història en l’informe PISA –l’avaluació internacional que fa l’OCDE als estudiants de 15 anys d’una vuitantena de països–. Els alumnes catalans van retrocedir 22 punts des del 2018 en comprensió lectora, una diferència molt més destacada que la caiguda de la mitjana espanyola (-6), però també que la mitjana europea (-14) i la de l’OCDE (-11). Pel que fa a les matemàtiques, els alumnes catalans van retrocedir 21 punts, una xifra per sobre de la mitjana espanyola (-8), de la de l’OCDE (-17) i de la Unió Europea (-20).
Els mòbils a l'aula
També aquest dijous, la Comissió Permanent del Consell Escolar de l'Estat ha aprovat per unanimitat la proposta per prohibir els mòbils a les aules. En la línia del que vol fer el departament d'Educació de Catalunya, l'òrgan consultiu proposarà que els dispositius no es puguin portar als centres d'infantil i primària "tret de casos específics" vinculats a la salut o la "necessitat de control" de les famílies.
Pel que fa a l'ESO, els mòbils haurien d'apagar-se i només es podrien fer servir per causes educatives i sota la supervisió dels professors. Això significa que el telèfon s'hauria de mantenir apagat des de l'entrada al centre educatiu fins a la sortida, incloent-hi els períodes lectius, esbarjos i altres temps de descans, activitats complementàries i activitats extraescolars. En batxillerat i formació professional, en canvi, es dona marge a les direccions dels centres per decidir.
"El que és important és que no se'n faci ús en horari lectiu", ha afirmat Alegría. La ministra té previst reunir-se dimecres que ve amb els consellers del ram per posar damunt la taula aquesta recomanació, que, ha insistit, servirà per fer “una posada en comú de la comunitat educativa” i assolir consensos. El document que es portarà a la trobada aconsella procedir a un marc regulador específic per a cadascuna de les etapes educatives, a causa de la gran diversitat de centres i de la diferència d'edats de l'alumnat. De moment, fonts d'Educació expliquen a l'ARA que els plans del departament, que s'alineen amb els de l'òrgan consultiu de l'Estat, continuen sent els mateixos.